Activitățile specifice cash flow-ului

Analiza de cash flow poate fi ușoară

Cash flow-ul se referă la diferența dintre încasările și plățile curente ale unei firme, iar  acesta poate fi pozitiv, atunci când încasările sunt mai mari decât cheltuielile,  sau negativ, atunci când plățile sunt mai mari decât intrările de numerar. Ca să fie mai ușor de analizat, planul de cash flow este împărțit în 3 componente sau activități: cash flow operațional, cash flow de investiție și cash flow financiar.

ALT
  • Activități operaționale

    Această secțiune include intrările și ieșirile din activitățile operaționale ale firmei tale. Încasările din vânzări, plățile către furnizori și angajați, achiziții de inventar sau alte cheltuieli, toate acestea vor reflecta sumele de bani reale pe care firma ta le primește sau le plătește pentru operațiunile sale.

    O activitate operațională sănătoasă arată capacitatea firmei de a transforma profitul în capital de investit în activitatea operațională. Mai mult decât atât, reflectă faptul că firma poate crește intern, acoperind nevoile de finanțare și cele de investiții.

  • Activități de investiție

    Această categorie din planul de încasări și plăți implică, în general, investiții pe termen lung, realizate de companie, nu de manageri. Pe scurt, se referă la banii generați la nivel intern: investiții în active fixe, cum ar fi clădiri, terenuri, echipamente și câștiguri provenite din vânzarea acestora.

    De exemplu, este posibil să vrei să achiziționezi echipamente noi pentru birou (laptopuri, imprimante) pentru noii angajați – acest gen de investiție reprezintă o ieșire, așadar va avea un impact negativ asupra cash flow-ului tău în momentul în care vei calcula creșterea netă a încasărilor. Cu toate acestea, această investiție se va amortiza în timp. Sau să spunem că vei vinde mașina firmei – nu uita că acesta va fi un alt gen de venit; cu toate că va reflecta o creștere în cash flow, nu îl poți considera ca fiind profit pentru că nu provine din activitatea de bază a firmei tale.

    Această categorie reflectă cât de mult cheltuie compania ta pentru dezvoltări viitoare.

  • Activități de finanțare

    Ultima secțiune a planului de cash flow îți va oferi o viziune de ansamblu asupra banilor care provin din surse externe precum creditori, acționari sau investitori. De exemplu, dacă trebuie să acoperi o pierdere reflectată în cash flow, ai putea să aplici pentru o linie de credit, această fiind o opțiune viabilă în cazul în care ai nevoie să acoperi cheltuieli de capital.

    Dacă vei ține sub observație această categorie, vei putea observa cât de mult depinde compania ta de surse de finanțare externe.

  • Indicatori financiari

    Pe lângă distribuirea veniturilor și cheltuielilor pe categorii de cash flow, este important să iei în considerare și anumiți indicatori care te vor ajuta să ai o imagine mai clară asupra situației financiare a firmei tale.

            1. Lichiditatea generală arată care este capacitatea firmei de a-și acoperi datoriile pe termen scurt prin valorificarea tuturor activelor curente ale firmei.

    Formula de calcul: Lichiditate generală = Active curente / Datorii curente, unde:

    *Active curente = Stocuri + Creanțe + Mijloace bănești

    Datorii curente = Datorii pe termen scurt către furnizori, salariați, bănci, datorii fiscale (< 1 an) etc.

    Este de preferat ca lichiditatea generală a firmei să fie calculată lunar. Indicatorul este influențat de toate elementele care intră în componența activelor și datoriilor curente.

            2. Lichiditatea intermediară arată capacitatea companiei de a-și acoperi datoriile pe termen scurt cu ajutorul mijloacelor bănești și a creanțelor pe termen scurt disponibile.

    Formula de calcul: Lichiditate intermediară = Mijloace bănești + Creanțe pe termen scurt / Datorii curente sau Lichiditate intermediară = Active curente - Stocuri / Datorii curente

    Formula este asemănătoare cu cea a lichidității generale, însă de data aceasta sunt excluse stocurile, acestea fiind considerate mai greu de valorificat și cu o valoare incertă.

            3. Lichiditatea imediată indică ce capacitate are firma de a-și acoperi datoriile pe termen scurt cu ajutorul mijloacelor bănești pe care le are la dispoziție.           

    Formula de calcul: Lichiditate imediată = Mijloace bănești / Datorii curente

    Acesta este unul dintre indicatorii cei mai agreați de către băncile creditoare deoarece ia în considerare elementele aflate în cea mai mare stare de lichiditate care pot fi utilizate imediat pentru onorarea obligațiilor de plată.

               4.  Rata solvabilității generale care reflectă gradul în care datoriile totale sunt acoperite de către activele totale ale firmei. Formula de calcul este:  Rata solvabilității generale = Active totale / Datorii totale

    Acest indicator reflectă gradul de acoperire a datoriilor pe seama activelor totale, precum și posibilitatea de a transforma activele în lichidități în vederea onorării obligațiilor de plată.

  • O companie are nevoie atât de analiza profitului, cât și a lichidităților, deoarece, în timp ce acestea sunt diferite, o afacere sănătoasă le necesită pe ambele.

    Să ai profit nu înseamnă neapărat că business-ul tău se descurcă bine. Există posibilitatea de a avea profit, însă cash flow-ul să fie deficitar, iar asta se traduce prin imposibilitatea de a efectua plăți curente. Acest lucru poate interfera cu activitatea firmei, poate afecta vânzările, chiar și viitorul companiei. Ca manager, atenția ta trebuie să fie direcționată către plățile care asigură sprijinul afacerii precum salarii, furnizori,etc. 

    Fie că este vorba despre strategia de creștere, fie despre menținerea unei activități sustenabile, cash flow-ul este un bun indicator al performanței afacerii tale și a ceea ce poți sau trebuie să faci în următoarea perioadă. Pentru a face lucrurile mai ușoare, poți gestiona cash flow-ul afacerii tale utilizând o soluție care include toate operațiunile necesare și generează rapoartele de care ai nevoie în timp real

     

     

     

Alte articole recomandate

alt

Cele mai importante greșeli contabile și fiscale efectuate de către un IMM

În video-ul de astăzi vă vom prezenta cele mai des întâlnite greșeli realizate de un antreprenor în ceea ce privește partea contabilă și fiscală.
alt

5 dintre cele mai întâlnite greșeli pe care le poate face un antreprenor

Orice antreprenor la început de drum va întâmpina diverse probleme, mai mult sau mai puțin dificil de rezolvat și mai mult sau mai putin previzibile.

Asadar dorim să venim în ajutorul tău cu o serie de sfaturi privind problemele cele mai frecvente de care te poți lovi.
alt

Beneficiile salariale acordate angajaților

O componentă foarte importantă dintr-un plan de recompensare a angajaților o reprezintă și bonusurile sau beneficiile ce le acordăm acestora. Este foarte important să știi care sunt acestea și să cunoști de asemenea implicațiile fiscale ce apar odată cu acordarea lor.
Arrow left
Arrow right